Framtiden er virtuell

Hva er AR/VR og hva kan det brukes til?

Du har helt sikkert hørt om AR og VR. Men hva er det egentlig? Hva er forskjellen på AR og VR? Og hva kan det brukes til? 

Forskjellen på AR og VR

AR står for Augmented Reality, som betyr en utvidet virkelighet. Det vil si at man kan legge et virtuelt lag over den virkelige verden. Ved hjelp av en app på telefonen kan man få ting til å dukke opp selv om de ikke er der, eller ikke finnes i det hele tatt.

VR (Virtual Reality) erstatter hele den virkelige verden med en virtuel verden. For å gjøre dette trenger man et VR-headset eller VR-briller.

Hva kan det brukes til?

Bruksanvisninger
Det finnes et hav av muligheter for hva AR og VR kan brukes til. Et eksempel kan være i bruksanvisninger. Om man leverer ut bruksanvisning på papir, kan man legge til en AR-markør som gjør at bruksanvisningen kan skannes med en app på mobilen for så å vise video av hvordan produktet fungerer.

Utdanning og kursing
Et annet bruksområde er utdanning og kursing. Med AR/VR har man mange muligheter til å lage virkelige simulasjoner, som etterligner den virkelige verden og får deg til å føle at du faktisk er der. Her er det mange muligheter til å kurse/trene ansatte trygt og billig.

Et eksempel er om man skal lære opp en mekaniker på en oljerigg, så kan han få opplæring i VR eller AR. Dermed er det penger å spare på å fly han ut i helikopter.

Legestudenter kan få sin første operasjon simulert, mens de faktisk føler at de har vært der. Det kan være alt fra skogsarbeidere som kjører maskiner i skogen til kapteiner på skip. Her har man mange muligheter til å lage treningsverktøy som etterligner virkeligheten på en billigere måte og som kan brukes hvor som helst.

Reise og turisme
Her kan AR/VR brukes på litt forskjellige måter. AR kan gjennom et kamera legge elementer oppå den virkelige verden, dette kan brukes f.eks. til å guide turister rundt i en by når de er på ferie eller få informasjon om produkter i butikk. Ved å plassere virtuelle skilter som peker inn til restauranter og andre turistmål eller ved å oversette skilter til turistenes eget språk kan det være med på å gi mye bedre opplevelse. AR kan også brukes til GPS veivisning, som kan ta turister til en bestemt destinasjon, eller en guidet tour.

VR kan f.eks. brukes til å få en liten opplevelse av et land eller en by før du reiser dit, ved å kunne gå rundt i byen og se hva den har å by på og dermed kunne planlegge turen på forhånd er til stor hjelp. Eller du kan få en virtuell visning av hotellrommet du skal bo på. Det er altså uendelige mange måter man kan bruke dette på, her står det bare på fantasien. Et annet eksempel er i museer, hvor man kan gå tilbake i tid og se hvordan det så ut akkurat der du er for 100 år siden i en virtuell verden.

Salg
Det finnes også utallige måter man kan bruke AR/VR på når det kommer til salg. En av dem er å «utvide» nettbutikker o.l. Tenk å kunne sitte hjemme i stua, gå inn på en nettbutikk, og faktisk få “prøve” klærne, skoene, eller det nye stuebordet du ser på. Dette er nå mulig ved hjelp av AR og det er allerede bedrifter som har tatt dette i bruk. IKEA lar deg gå gjennom katalogen i en app, så kan du plassere møblene ut i rommet ditt for å se hvordan den nye stolen kommer til å matche med sofaen.

VR kan brukes til å vise frem hus og leiligheter uten at du behøver å dra noe sted. Her kan du få virtuelle visninger av boliger som er til salgs, som ikke en gang er bygget enda. Før boliger bygges blir det uansett laget en 3D versjon for å vise frem bilder av hvordan det kommer til å bli. I VR kan du faktisk gå rundt i boligen før den er bygget og kanskje til og med begynne å møblere, for å se hvordan det kan bli.

Fordeler med å bruke AR/VR teknologi

Dette er en relativt ny teknologi som garantert ikke blir benyttet til sitt fulle. Vi kan hjelpe deg med å se løsninger hvor det kan bli aktuelt å bruke AR/VR slik at din bedrift kan skille seg ut fra konkurrenter, gi kunden en opplevelse som kan føre til større kjøp og ikke minst raskere beslutninger i forhold til at de da kan se for seg produktet på en helt spesiell måte. Dette er teknologi som mange bransjer jobber mye med og kommer til å publisere de nærmeste årene. Her handler det om å være tidlig på slik at din bedrift blir unik og ikke minst at kunden tenker på deg når de vurderer et kjøp innenfor det du tilbyr.

 

Ta kontakt

 

Relaterte artikler:

Nettside prosess

Kommunikasjonsstrategi

Sosiale medier