Bli synlig i sosiale medier

 

Før var sosiale medier forbeholdt privat bruk, mens det nå er blitt mer og mer vanlig at bedrifter også er aktive på sosiale medier. Det har faktisk blitt en viktig markedsføringskanal for mange. Det henger selvfølgelig sammen med at forbrukerene har blitt mer digitale. Mange av oss bruker mye tid på sosiale medier hver dag og merkevarer som stadig dukker opp i feeden vår brenner seg fast i underbevisstheten.

Så, har din bedrift en strategi på hvordan dere skal bruke sosiale medier som en del av markedsføringen? Synes dere det er vanskelig å følge med på trendene og gjerne skulle vært mer synlig? Her er kommer noen tips for hvordan dere kan få til dette.

1. VELG RIKTIG KANAL

Først og fremst er det viktig å vite hvilke kanaler man skal bruke tiden sin på. Det er vanskelig å være like aktiv alle steder. Og mest sannsynlig er det heller ikke nødvendig. Finn ut hvem målgruppen din er og hvor de bruker mest tid.

Facebook er fremdeles den kanalen som har flest brukere, og de aller fleste som bruker digital markedsføring aktivt, velger å annonsere på Facebook. Men den kanalen som er i størst vekst er nok Instagram, med hele 500 millioner aktive brukere hver eneste dag. Dermed er sjansen stor for at Instagram er en av kanalene som du burde være synlig i. Selv om Facebook har langt flere brukere enn Instagram, er engasjementet på Instagram faktisk 10 ganger så stort som på Facebook.

2. PLANLEGG GODT

Om du hver dag skal tenke ut en ny smart ting å poste i sosiale medier, vil det oppta mye av tiden din. Å lage en detaljert og grundig plan kan være til stor hjelp. Planlegg hva du skal poste når og i hvilken kanal, da profilen din er førsteinntrykket potensielle nye følgere får av bedriften din. Mange av innleggene kan du helt sikkert også gjøre klar på forhånd, slik at du slipper å sitte med det hver gang noe skal postes. Da vil det være mye større sannsynlighet for at du faktisk får gjennomført planen du har laget deg. 

På Instagram kan det også være lurt å tenke litt på hvordan alle innleggene kommer til å se ut ved siden av hverandre i profilen din. Bruk gjerne bilder som formidler noen bestemte følelser som du mener at bedriften din representerer. Førsteintrykk er viktig, og når noen kommer inn på profilen din, skal de med en gang kunne se hva du vil formidle.

3. VÆR AKTIV OG TILSTEDE

Selv om du har planlagt godt og innleggene omtrent går av seg selv, er det allikevel veldig viktig å være til stede. Svar på kommentarer og meldinger, skap en dialog som får kundene til å føle at de kommer nærmere deg.



Stories blir mer og mer populært, både på Instagram og Facebook. Siden innleggene i stories forsvinner etter 24 timer, så er dette en mer uhøytidelig måte å kommunisere på. Det er en gylden mulighet til å la kundene bli kjent med bedriften din fra innsiden. La dem få et innblikk i hvordan hverdagen er «bak fasaden». Når man føler at man kjenner en bedrift godt, er det også større sannsynlighet for et lojalt kundeforhold. Dukk derfor opp i stories så ofte du bare kan!

For å skape et enda mer personlig forhold til kundene dine, kan du kjøre live sendinger om viktige temaer, tjenester eller produkter. Her fanger du garantert oppmerksomheten til følgere og du kommuniserer direkte med dem. Pass bare på at innholdet i live sendingene er av interesse for kundene dine og at du sender på et tidspunkt når de faktisk er på pålogget i kanalene(e). 

TIL SLUTT: BY PÅ DEG SELV

Budskapet ditt er det aller viktigste, men alt trenger ikke bare handle om business i sosiale medier. Løsne litt på snippen, bruk litt humor og vis personlighet, så skal du se at engasjementet rundt bedriften din øker også.

Vi jobber til daglig med strategi, innhold og annonsering i sosiale medier, så ta gjerne kontakt med oss for en prat om hvordan vi kan hjelpe deg og din bedrift med å bli mer synlig i sosiale medier.

 

Trenger du hjelp med sosiale medier? Ta kontakt