Hva er betalt søk?

PPC, CPC, SEM, betalt søk, Google AdWords og ikke minst Google Ads. Vi er sikre på at du har hørt minst ett av disse ordene blitt brukt i sammenheng med digital markedsføring. Vi ønsker å gjøre deg en smule klokere på disse fenomenene; så hva er betalt søk egentlig?

Superkort fortalt er betalt søk en form for markedsføring hvor du som annonserer betaler for søkeord som du på forhånd har valgt deg ut. Det er rett og slett prosessen for å oppnå markedsføringsmål ved å kjøpe annonser og by på søkeord i søkemotorer (og partnersider). SEM er et annet uttrykk som også ofte blir brukt, og dette betyr Search Engine Marketing (søkemotormarkedsføring). Vi i Spire Digital bruker betalt søk.

Ved å betale for søkeord kan du med annonser plassert i søkemotorer nå ut til de som har skrevet inn og søkt på en søketerm som samsvarer med de søkeordene du har valgt ut. Hvis noen søker «EU-kontroll Jessheim» på Google, og ditt bilverksted ønsker å annonsere at dere tilbyr EU-kontroll, kan din annonse poppe opp i Google søk og dermed sende denne personen inn på din nettside hvor hen videre kan booke tid eller ringe for å avtale tid for EU-kontroll.

Kost-per-klikk-modellen

Betalt søk følger gjerne en PPC (pay per click) annonseringsmodell som lar deg annonsere på en annonseringsplattform (f.eks. Google eller Bing Ads). Målet med disse annonsene er å lede personen som klikker på annonsen til nettsiden din, hvor denne personen kan utføre en handling som å bestille EU-kontroll som i eksempelet over.

Den aller vanligste måten å betale for søkeordene på er CPC (cost per click / kost per klikk) hvor du betaler til annonseringsplattformen hver gang noen klikker på din annonse i deres søkemotor. Fun fact: Google som bedrift dro inn 85% av sine inntekter gjennom annonsering i 2018. Den mindre vanlige måten å betale for søkeord og annonser på, kaller CPM (cost per impression / kost per visning).

Hvordan fungerer betalt søk

Hver gang det er en annonseplass på en av resultatsidene hos en søkemotor, foregår det en automatisert og øyeblikkelig auksjon for søkeord. Det er en kombinasjon av flere faktorer som blant annet maks bud per søkeord og kvaliteten på annonsen som avgjør vinneren av auksjonen, og gjør at du kan oppnå en høy plassering i resultatene på søkemotoren.

Annonsekonto

For å ta del i disse auksjonene må man sette opp kontoer i annonseringsplattformer som f.eks. Google Ads. Det er i disse plattformene majoriteten av arbeidet skjer – alt fra å velge ut søkeord som du ønsker å by på til å oppsett av annonser. Det er også her du legger inn ditt maks bud per klikk – altså hva du er villig til å betale for at noen skal klikke på annonsene dine. Budene kan man sette opp selv på hvert enkelt søkeord hvis du ønsker mer kontroll, eller du kan benytte deg av en mer automatiserte tilnærming.

Kontoer er videre delt inn i kampanjer slik at du kan kategorisere dine tjenester og produkter via søkeord. Kampanjene gjør det også lettere å håndtere optimaliseringer og rapportering. F.eks. ønsker du å ha en egen kampanje for EU-kontroll, og en annen for søkeord og annonser som inneholder generelle søketermer som «bilverksted i nærheten». På kampanjenivå kan du også sette budsjett og andre innstillinger som geografisk målretting. Videre deles disse kampanjene inn i annonsegrupper som inneholder annonser og søkeord.

Annonseringsplattformer

Vi har allerede nevnt Google Ads (tidligere kalt AdWords), og det er fordi dette er den store stjerna innen søkemotormarkedsføring og betalt søk. Gjennom Google Ads kan du i tillegg til søkekampanjer også annonsere med Shopping kampanjer (produkter fra nettbutikk på Google), YouTube (video), Gmail (email) og Display kampanjer (bannerannonser på ulike nettsider).

Bing Ads er også en søkemotor med en økende popularitet for annonsører. Ofte ser vi at kost per klikk er billigere og konkurransen på denne plattformen er lavere enn på Google. I tillegg til å annonsere med betalte søkeannonser i Bings søkemotor, kan man nå også annonsere på Yahoo søk fra og med mars 2019. Dette var tidligere kalt Yahoo Gemini, men har nylig blitt sammenslått med Bing under Bing Ads plattformen.

Analyse og sporing

Til sist vil vi nevne at magien ved betalt søk skjer når sporing av hendelser og integrering med analyseverktøy som Google Analytics også er på plass. Annonsene på søkemotorene vil gi deg trafikk til nettsiden din, men den største verdien mener vi at ligger i å kunne attribuere en henvendelse via kontaktskjema eller et salg i nettbutikk til disse annonsene. 

Vi håper du føler deg hakket mer klok på hva betalt søk er. 

Interessert i betalt søk? Ta kontakt