Nå er kundene på nett - Tiden er inne for å bli mer digital!

I den unike tiden vi er inne i nå ser man en tydelig økning i bruk av nett. Dette er pga hjemmekontor for mange bedrifter og hjemmeskole for mange elever. Det har da spesielt blitt en økning i videokonferanser i løpet av denne perioden.

Tall fra Altibox viser at datatrafikken ligger over 30% over normalen på dagtid og mellom 15 og 20 prosent over normalen på kveldstid.
Facebook merker også endringer, de skal ha blitt hardt testet av alle brukerne som nå er mer aktive hver dag. Dette fordi flere millioner mennesker over hele verden holder seg mer hjemme.

Google har også måttet ta grep under denne perioden. Annonsering som omhandler corona vil ikke bli godkjent. Bare statlige aktører kan bli sertifiserte til å vise annonser som refererer til corona, var beskjeden fra Google ads. De oppfordret også alle til å tenke gjennom om budskapet deres har noen som helst tilknytning til corona-viruset.

Det vil si at selvom hele verden er i unntaks tilstand, så er det like viktig hvis ikke viktigere å være til stede for eksisterende og potensielle kunder i digitale kanaler. Synlighet i digitale kanaler bidrar til mer trafikk til dine nettsider, som igjen vil genere salg eller leads. Sosiale medier, Google Ads og nyhetsbrev er eksempler på digitale kanaler som kan bidra til at du når ut til din målgruppe. 

Noen tips til markedsføring nå:

  1. Hva er målet ditt? For å kunne måle effekten av markedsføringene er det viktig å sette seg tydelige mål.

  2. Tenk over budskapet ditt og hva du vil si. Det er kanskje ikke alle kampanjer som vil fungere like bra nå eller alle budskap som er like interessante akkurat nå. Ta en vurdering på hva som burde legges ut og ikke. 

  3. Vær synlig! Vær der kundene dine ser etter dine produkter/tjenester. Det kan for eksempel være lurt å fortsette eller starte tilstedeværelsen i søkemotorer.

  4. Invester i godt innhold. Burde det vært laget nytt innhold på facebooksiden? Byttet ut forsidebilde? Bilder/tekster på nettsider? Lage artikler som linkes inn til nettsiden din? Ikke glem søkemotoroptimalisering her! Å få en god plassering organisk er gull verdt.

  5. Hold kundene dine oppdatert. Legg ut innlegg på facebook, send nyhetsbrev og bruk de kanalene du kan for å nå ut til dem (ikke glem GDPR)

  6. Sett opp en content plan. Det må sikkert noen endringer til i forhold til hvordan 2020 egentlig skulle bli, så her er det lurt å legge en tydelig strategi på hva som skal kommuniseres fremover. I hvert fall til vi vet mer om hva som skjer.

  7. Del noe positivt eller gjør noe for andre! Det er kjempefint å vise hvordan dagene deres er nå. For eksempel bilde av hjemmekontor, møter dere har i teams, malt regnbue som henger i vinduet, at dere hjelper bedrifter i ulike kommuner ved å kjøpe/bestille lunsjen deres der osv. Slike ting er for det første viktig nå, men viser også en ny side ved bedriften deres som man ikke vil se så altfor ofte. Men ikke minst vise at dere bidrar i dugnaden.

Håper alle har det bra i den tiden vi er inne i nå. Kontakt oss gjerne om du trenger hjelp med digital annonsering, grafisk design, sosiale medier, google ads eller andre tjenester vi tilbyr. Se våre tjenester her.

Les også våre artikler om hvordan du kan bli mer synlig i sosiale medier og hvordan sette opp en strategi for bedriftens kommunikasjon.

 

Ta kontakt for flere gode råd

 

Kilder:

https://www.nrk.no/osloogviken/teleselskapene-ruster-seg-for-hjemmekontor-etter-korona-tiltak-1.14941891