Markedsføring

Nyhetsbrev som en del av markedsføringen

Er du av den oppfatning at e-post og nyhetsbrev er gammeldags og at ingen bruker det lenger? Tenk om igjen. Nyhetsbrev er faktisk en av de beste markedsføringskanalene du kan bruke, siden dette er noe mottakeren har meldt seg på selv betyr det som regel at de faktisk ønsker å høre fra deg

 

Nyhetsbrev

Bør jeg sende nyhetsbrev?

Svaret på det er ja! E-post er den mest brukte kanalen med over 2,6 milliarder brukere over hele verden. Så at dette er en kanal det er verdt å satse på er det ingen tvil om. Ikke bare har e-post den største brukerbasen generelt, men den har også den største brukerbasen i enhver aldersgruppe. Med e-post kan du kommunisere direkte med kundene dine og du kan tilpasse og skreddersy nyhetsbrevet med relevant innhold som passer akkurat til din mottaker.

Ønsker du å selge noe, er e-post den kanalen flest folk soleklart ønsker å få tilbud gjennom. Gjennom en undersøkelse fra Marketing Sherpa svarte 72% av de spurte at de ville ha tilbud gjennom e-post. For sosiale medier var tallet under 20%. Faktisk er grunnen til at mange abonnerer på nyhetsbrev nettopp for å motta tilbud. Så dette bør du utnytte!

Når bør jeg sende ut nyhetsbrev?

Når du bør sende nyhetsbrev avhenger av hvem du skal sende til. For å finne det beste tidspunktet for deg er det best er å teste ulike dager og klokkeslett, for så å se når mottakerene oftest åpner e-posten. Sender du f.eks. til konsumenter vil kanskje åpningsraten være høyest på en søndags kveld. Men sender du derimot til bedriftsmarkedet vil det nok være best å sende i løpet av arbeidsdagen. Det blir sendt ut flest nyhetsbrev mandag formiddag. Her tenker de fleste at det er lurt å nå mottakeren i det de er i gang med arbeidsuken. Men innboksen kan fort oversvømmes med e-post og det er vanskeligere å skille seg ut. Kanskje det kan være lurt å prøve en annen formiddag i stedet?

Hvem burde man sende til?

Du kan ikke sende nyhetsbrev til hvem som helst. I følge personvernloven som trådte i kraft i 2018 må mottakeren selv ha meldt seg på nyhetsbrev fra deg. Du kan blant annet innhente adresser via nettsiden din eller sosiale medier. Du kan ikke kjøpe ferdige kontaktlister å sende til folk som ikke har bedt om det. Det er dette som gjør e-postmarkedsføring til en så bra kanal. Mottakeren ønsker faktisk å få reklame fra deg, eller følge med på bedriften din. 

Hvordan måle resultatene av nyhetsbrev?

For alltid å kunne forbedre nyhetsbrevene dine, kan du følge med på detaljert statistikk over hvor mange som åpner e-posten, hvem som åpner, hvem som klikker på de ulike linkene, hvilke adresser som ikke fungerer, hvem som melder seg av etc. Dette kan være nyttig informasjon for å finne ut hva som funker og ikke funker slik at man kan tilpasse neste nyhetsbrev enda bedre.

Vi hjelper deg gjerne i gang med nyhetsbrev og e-postmarkedsføring. Så ta kontakt med oss om du synes dette høres interessant ut.

 

Ta kontakt

 

Relaterte artikler:

Markedsføring i coronatider

Kommunikasjonsstrategi

Sosiale medier